Ansökan om förhandsbesked
Den här tjänsten kräver inloggningDetaljplaner finns upprättade för städer och samhällen, men sällan för landsbygden. I en detaljplan är marken reglerad för hur den får utnyttjas och vilken typ av bebyggelse som får lov att uppföras.
Om du vill bygga hus på mark som inte omfattas av detaljplan kan du först ansöka om förhandsbesked. Ett förhandsbesked är en prövning över om det är lämpligt att bebygga marken och i så fall med vad och hur.
Vad är det som bedöms?
Det finns många aspekter att beakta. Man vill att det nybyggda huset ska smälta väl in i den miljö och den bebyggelse som redan finns. Det måste finnas möjlighet att ordna vatten och avlopp, eftersom det sällan finns kommunalt vatten och avlopp på landsbygden. Fornminnen, avstånd till vägar, elledningar, allmänna anläggningar så som skjutbanor, idrottsanläggning m.m. är andra saker som beaktas.
Varaktighet och kostnad för ett förhandsbesked
Ett förhandsbesked har en varaktighet på två år. Detta innebär att en ansökan om bygglov ska inkomma inom två år. Ett positivt förhandsbesked innebär att man har rätt att söka bygglov på den plats som förhandsbeskedet avser under en tvåårsperiod från det att förhandsbeskedet vunnit laga kraft. Om sökande får avslag i byggnadsnämnden debiteras samma taxa som då förhandsbesked godkänds.
Mer information om förhandsbesked hittar du på Boverkets webbplats.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter hos Integritetsskyddsmyndigheten.
Övriga upplysningar
Personer som kan komma att ta del av dina personuppgifter är medarbetare och förtroendevalda hos byggnadsnämnden. Personuppgifter som behövs för att hantera fakturor behandlas av kommunens ekonomiavdelning. Vid IT-support kan It-tekniker komma att ta del av personuppgifter. Om beslut överklagas kommer berörd överinstans att få ta del av personuppgifter. Vid hjälp med delgivning kan polismyndigheten komma att ta del av personuppgifter. Eftersom byggnadsnämnden är en myndighet som lyder under offentlighetsprincipen kan vi komma att lämna ut information innehållande personuppgifter om det inte finns grund för sekretess.
Som registrerad har du rätt från oss att begära tillgång till rättelse eller radering av dina personuppgifter. Du har också rätt att begära begränsning av behandling som rör dina personuppgifter samt även möjlighet att invända mot behandlingen.
Som registrerad har du även rätt till dataportabilitet, dvs. att överföra personuppgifter från en personuppgiftsansvarig till en annan när det är tekniskt möjligt.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten lämnas i första hand till Falköpings kommuns dataskyddsombud, och i andra hand till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndigheten hemsida (https://https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Byggnadsnämnden
stadsbyggnad@falkoping.se
Byggnadsnämnden
stadsbyggnad@falkoping.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Fastighet
- Area och beskaffenhet
- Vatten, avlopp och avfall
- Övriga upplysningar
- Bilagor
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in