Begäran om registerutdrag barn- och utbildningsnämnden
Den här tjänsten kräver inloggningI denna e-tjänst kan du göra en begäran om registerutdrag enligt dataskyddsförordningen. Registerutdraget innebär att du får del av de personuppgifter som behandlas om dig samt information om behandlingarna.
Observera att registerutdrag endast ger information om vilka personuppgifter som finns registrerade hos barn-och utbildningsnämden. Om ni vill ta del av handlingar i sin helhet så som en journal, ska en begäran om allmän handling göras och då får du kontakta respektive förvaltning via e-post eller telefon.
Notera även att om du vill göra en begäran om utdrag från polismyndighetens belastningsregister för att kunna arbeta inom förskola och skola ska den begäran göras på polismyndighetens hemsida som du hittar via den här länken.
Enligt artikel 15 i dataskyddsförordningen har du rätt att få veta om dina personuppgifter behandlas av Falköpings kommun. För att få reda på det gör du en förfrågan om ett registerutdrag på de personuppgifter som finns registrerade om dig. Då varje nämnd är en egen myndighet får du göra en begäran till varje nämnd som du önskar få ut information ifrån. Nämnden är skyldig att ge dig besked om de behandlar personuppgifter som rör dig och i så fall vilka personuppgifter. Du ska normalt få ett skriftligt registerutdrag inom en månad.
Barn-och utbildningsnämnden utför kommunens uppgifter inom barnomsorgen, grundskolan, grund-särskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan samt ansvarar för den kommunala musikskolan och skolskjuts med tillhörande riktlinjer. Inom ramen för detta arbete hanterar nämnden personuppgifter för bland annat elever, vårdnadshavare och personal. Personuppgifterna kan i vissa förekomma tillsammans med omdömen som exempelvis elevers betyg.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 3 månader
Läs mer om behandling av personuppgifter hos Integritetsskyddsmyndigheten.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten lämnas i första hand till Falköpings kommuns dataskyddsombud, och i andra hand till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndigheten hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Sonja Neuman
sonja.neumanhall@falkoping.se