Ajourhållning av lägenhetsregister
Den här tjänsten kräver inloggningLägenhetsregistret är ett nationellt register över Sveriges alla bostadslägenheter, framtaget av Lantmäteriet. Det innehåller grundläggande information om alla bostäder, bland annat uppgifter om area, antal rum och köks typ. Uppgift om namn på boende i lägenheter finns inte i lägenhetsregistret.
Informationen ska vara kommunen tillhanda senast 1 månad efter färdigställandet, dvs när lägenheterna i huset anses vara klara att tas i bruk.
Färdigställt anses huset vara när lägenheterna är klara att tas i bruk. Om inflyttning skett i lägenheten redan innan alla byggnadsarbeten är klara ska huset anses färdigställt när inflyttningen sker.
Lägenhetsnummer föreslås av fastighetsägaren och beslutas sedan av kommunen.
Lägenhetsnumret består av fyra siffror, varav de två första anger våningsplan och de två sista lägenhetens läge inom våningsplanet. Numreringen av våningsplan börjar med 10 på entréplanet och fortsätter uppåt med 11, 12 o.s.v. Våningsplanen under entréplan numreras nedåt med 09, 08 o.s.v.
Numreringen inom ett våningsplan börjar, när man kommer till våningsplanet nerifrån, med 01 vid den lägenhet som ligger till vänster om trappan och fortsätter medsols d.v.s. från vänster till höger.
Lägenhetsnummer ska reserveras för lokaler och andra utrymmen på våningsplanet om dessa kan byggas om till lägenheter.
Mer information om hur man sätter lägenhetsnummer hittar du här.
För varje lägenhet i huset ska bostadsarea (boarea) och adress anges.
Vid ombyggnad, rivning, ändrad användning, ändring av lägenhetsfördelningen m.m. inträffar det att lägenheter utgår ur lägenhetsregistret. Dessa lägenheter identifieras med befintligt lägenhetsnummer
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter.
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Mer information kring hur du ajourhållningen hittar du här.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter hos Integritetsskyddsmyndigheten.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten lämnas i första hand till Falköpings kommuns dataskyddsombud, och i andra hand till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndigheten hemsida (https://https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Byggnadsnämnden
stadsbyggnad@falkoping.se
Stadsbyggnadsavdelningen
stadsbyggnad@falkoping.se