Ansökan om lov för skylt/ljusanordning
Den här tjänsten kräver inloggningFör att säkra ett bra och hållbart byggande omfattas många åtgärder av ett antal regler och lagar. För projekt, stora som små, kan frågorna vara många. Att göra fel kan bli kostsamt. Information för dig som har funderingar kring att bygga eller vidta andra lovpliktiga åtgärder finns på Boverkets webbplats.
Bygglov krävs vanligtvis när du ska bygga nytt, bygga till eller göra väsentliga ändringar i användningen av en byggnad. Om du till exempel ska sätta upp en skylt eller ljusanordning omfattas detta av bygglov.
Markanvändning och bebyggelse regleras i städer och tätorter av detaljplaner. Om du ska bygga inom detaljplanelagt område är det därför viktigt att stämma av den planerade bebyggelsen med detaljplanen.
Här kan du läsa mer om vad som gäller vid uppsättning av skyltar eller ljusanordningar i centrala Falköping.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter hos Integritetsskyddsmyndigheten.
Övriga upplysningar
Personer som kan komma att ta del av dina personuppgifter är medarbetare och förtroendevalda hos byggnadsnämnden. Personuppgifter som behövs för att hantera fakturor behandlas av kommunens ekonomiavdelning. Vid IT-support kan It-tekniker komma att ta del av personuppgifter. Om beslut överklagas kommer berörd överinstans att få ta del av personuppgifter. Vid hjälp med delgivning kan polismyndigheten komma att ta del av personuppgifter. Eftersom byggnadsnämnden är en myndighet som lyder under offentlighetsprincipen kan vi komma att lämna ut information innehållande personuppgifter om det inte finns grund för sekretess.
Som registrerad har du rätt att från oss begära tillgång till rättelse eller radering av dina personuppgifter. Du har också rätt att begära begränsning av behandling som rör dina personuppgifter samt även möjlighet att invända mot behandlingen.
Som registrerad har du även rätt till dataportabilitet, dvs. att överföra personuppgifter från en personuppgiftsansvarig till en annan när det är tekniskt möjligt.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten lämnas i första hand till Falköpings kommuns dataskyddsombud, och i andra hand till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndigheten hemsida (https://https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Byggnadsnämnden
stadsbyggnad@falkoping.se
Stadsbyggnadsavdelningen
stadsbyggnad@falkoping.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Fastighet
- Leverantör
- Beskrivning av skylt/ljusanordning
- Övriga upplysningar
- Bilagor
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in