Visselblåsarfunktion
Så här fungerar visselblåsarfunktionen
Visselblåsarfunktionen ska användas vid misstanke om allvarliga missförhållanden av person i ledande ställning. Medarbetare ska anmäla misstanke om missförhållanden eller andra fel som upptäckts till sin närmsta chef. Det kan dock finnas situationer eller fall där detta inte är möjligt. Det kan till exempel vara att misstankarna rör den egna chefen, eller att den personen som anmäler är rädd för att bestraffas för sin rapportering.
Exempel på allvarliga missförhållanden
- Ekonomisk brottslighet såsom givande och tagande av muta, bedrägeri och förfalskning
- Betydande brister i säkerheten på arbetsplatsen
- Betydande överträdelser av miljöregler och förorening av miljön
- Sekretessbrott
- Grövre avvikelser mot interna regler och riktlinjer
- Jäv i alla former av situationer
- Andra situationer där någon får privat vinning av sin tjänsteställning
- Försök att dölja något av ovanstående
Hantering av anmälningar
Inkomna anmälningar är allmänna handlingar som diarieförs och kan begäras ut. Anmälare som lämnar uppgifter behöver därför vara medvetna om att dessa kan komma att bli offentliga.
Anmälarens identitet eftersöks inte för anmälningar som lämnas anonymt.
Om du väljer att INTE vara anonym
När anmälan skickats in får du en bekräftelse på att den mottagits av systemet.
Vi återkopplar senast tre månader efter bekräftelsen.
Här kan du läsa mer information om visselblåsarfunktionen.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Telefonnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- Personuppgifter raderas senast två år efter att uppföljningsärendet avslutats
Läs mer om behandling av personuppgifter hos Integritetsskyddsmyndigheten.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten lämnas i första hand till Falköpings kommuns dataskyddsombud, och i andra hand till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndigheten hemsida (https://https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommunstyrelsen@falkoping.se
HR-avdelningen
hravdelningen@falkoping.se