Beställning av kartprodukt
Den här tjänsten kräver inloggningSka du bygga nytt eller bygga till inom planlagt område? Då behöver du en lämplig karta för att använda vid ansökan om bygglov.
Digital primärkarta
Ett utdrag från kommunens primärkarta. Fungerar som underlag till de flesta bygglovsansökningar av enklare karaktär. Kostnadsfritt i pdf-format och pris nu gällande enligt Plan- och bygglovstaxa för Cad-format (dwg). Inga garantier att alla byggnader och detaljer är med i kartan.
Tomtkarta
I vissa fall behövs en tomtkarta som underlag för bygglovsansökan. Exempelvis om en byggnad planeras nära gräns eller om det är osäkert om fastigheten har tillräckligt mycket byggbar yta. Pris enligt nu gällande Plan- och bygglovstaxa. Denna karta kontrollmäts i fält före leverans för att garantera en viss kvalitet.
Vi behöver normalt tio dagar på oss efter beställning att för framställa en tomtkarta så att vi kan intyga att alla nödvändiga detaljer stämmer.
Nybyggnadskarta
Används för nybyggnad eller för större tillbyggnad. Detta är en karta som kontrollerats så att alla detaljer stämmer innehållandes byggrätt, fastighetsindelning och rättigheter, VA-anslutning samt inmätta höjder på marken och på gatan utanför tomten. Pris enligt nu gällande Plan- och bygglovstaxa.
Nybyggnadskartan har en giltighetstid på ett år, om inga förändringar avseende detaljplan, gatuhöjder eller fastighetsgränser har skett. Därefter ska kontroll och eventuell revidering göras. Pris för kontroll enligt nu gällande Plan- och bygglovstaxa.
Är en befintlig nybyggnadskarta äldre än fem år ska en ny karta beställas.
Nybyggnadskartan levereras i skala 1:500 i Pdf -samt Cad-format (dwg). Går även att få en utskrift på papper.
Vi behöver normalt tre veckor på oss efter beställning att framställa en nybyggnadskarta så att vi kan intyga att alla nödvändiga detaljer stämmer.
Här hittar du nu gällande Plan- och bygglovstaxa.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 1 år
Läs mer om behandling av personuppgifter hos Integritetsskyddsmyndigheten.
Övriga upplysningar
Personer som kan komma att ta del av dina personuppgifter är medarbetare och förtroendevalda hos byggnadsnämnden. Personuppgifter som behövs för att hantera fakturor behandlas av kommunens ekonomiavdelning. Vid IT-support kan It-tekniker komma att ta del av personuppgifter. Om beslut överklagas kommer berörd överinstans att få ta del av personuppgifter. Vid hjälp med delgivning kan polismyndigheten komma att ta del av personuppgifter. Eftersom byggnadsnämnden är en myndighet som lyder under offentlighetsprincipen kan vi komma att lämna ut information innehållande personuppgifter om det inte finns grund för sekretess.
Som registrerad har du rätt från oss att begära tillgång till rättelse eller radering av dina personuppgifter. Du har också rätt att begära begränsing av behandling som rör dina personuppgifter samt även möjlighet att invända mot behandlingen.
Som registrerad har du även rätt till dataportabilitet, dvs. att överföra personuppgifter från en personuppgiftsansvarig till en annan när det är tekniskt möjligt.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten lämnas i första hand till Falköpings kommuns dataskyddsombud, och i andra hand till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndigheten hemsida (https://https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Byggnadsnämnden
stadsbyggnad@falkoping.se
Stadsbyggnadsavdelningen
stadsbyggnad@falkoping.se