Begäran om planbesked
Den här tjänsten kräver inloggningDen som vill genomföra en åtgärd som kräver ny eller ändrad detaljplan ska skriftligen ansöka om planbesked hos Byggnadsnämnden. Byggnadsnämnden tar då ställning till om förslaget är lämpligt. I beslutet tar nämnden hänsyn till tidigare ställningstaganden, till exempel vad som står i Översiktsplanen. Även rådande behov påverkar nämndens beslut.
Kommunen ska inom 4 månader, efter att en skriftlig och fullständig ansökan inkommit, meddela om planbeskedet är positivt eller negativt samt ge en tidsangivelse för när planen beräknas kunna antas. Nämndens beslut är inte bindande eller möjligt att överklaga.
OBS! Ett positivt planbesked är inte heller en garanti för att en plan slutligen kommer att antas.
Om beskedet är positivt får Stadsbyggnads-avdelningen i uppdrag att pröva ärendet i en detaljplaneprocess.
Avgift
En avgift tas ut för behandling av planbesked.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter.
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Mer information
Ju fler bilagor som bifogas ansökan, och ju tydligare beskrivning som ges, desto fortare ges ett slutligt besked.
Det bör också nämnas att det tar olika lång tid att ta fram en detaljplan beroende på ärendets komplexitet. Kontakta gärna Stadsbyggnadsavdelningens planenhet innan ansökan skickas in, för att diskutera ärendet och eventuell tidsåtgång.
Mer information om planbesked hittar du på kommunens webbplats.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter hos Integritetsskyddsmyndigheten.
Övriga upplysningar
Personer som kan komma att ta del av dina personuppgifter är medarbetare och förtroendevalda hos byggnadsnämnden. Personuppgifter som behövs för att hantera fakturor behandlas av kommunens ekonomiavdelning. Vid IT-support kan It-tekniker komma att ta del av personuppgifter. Om beslut överklagas kommer berörd överinstans att få ta del av personuppgifter. Vid hjälp med delgivning kan polismyndigheten komma att ta del av personuppgifter. Eftersom byggnadsnämnden är en myndighet som lyder under offentlighetsprincipen kan vi komma att lämna ut information innehållande personuppgifter om det inte finns grund för sekretess.
Som registrerad har du rätt att från oss begära tillgång till rättelse eller radering av dina personuppgifter. Du har också rätt att begära begränsning av behandling som rör dina personuppgifter samt även möjlighet att invända mot behandlingen.
Som registrerad har du även rätt till dataportabilitet, dvs. att överföra personuppgifter från en personuppgiftsansvarig till en annan när det är tekniskt möjligt.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten lämnas i första hand till Falköpings kommuns dataskyddsombud, och i andra hand till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndigheten hemsida (https://https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Byggnadsnämnden
stadsbyggnad@falkoping.se
Stadsbyggnadsavdelningen
stadsbyggnad@falkoping.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Ansökan avser
- Fastighet
- Övriga upplysningar
- Bilagor
- Förhandsgranska
- Signera
- Betala och skicka in